Sankthans aften 23-6-10. + Div viktig info.

Hei alle sammen 🙂

Da nærmer sankthans aften seg ganske så snart. 🙂

For de som skal padle oppmøte kl 1800 og drar ut når de er klar.

Det vil være folk i el rundt nauste fra ca 18 og utover…

Og i år så tenker jeg vi gjør som i fjor å ta turen ut, rundt Håkøya,Og tilbake for bål,grilling og sosialt, etterpå.

(ikke sikkert jeg blir med på den turen,rundt)

Det som er tanken er at de som ikke padler, som har familie og barn også kan være med oss denne dagen, også kan naboer og bekjente som ønsker å være sammen med oss også ha muligheten.

Slik det ser ut nå, så er ikke været meldt det beste, så da kan vi ordne plass i nauste så vi sitter inne.

Har masse brensel som jeg så vil bli kvitt, så jeg skal laste dette på en henger, og få kjørt ned, slik at alle kan bidra å bære til et stort sanktans bål bortfor naustet.(så her trenger jeg bære hjelp, jo flere jo bedre så går det fort å få lastet av tillhengeren, og det ser jeg ikke på som noe problem, siden vi har så masse flotte mennesker i stormgjengen som stiller opp og bidrar til det store fellskapet. 🙂

Så alle tar med seg det de trenger, gode varme klær mat drikke ol, stol og sitte på, kan være greit også og sist men ikke minst,godt humør 🙂

Velkommen alle sammen til å feire midsommerkveld  i fjære ved og i stormnaustet. 🙂

INFO : ANG SIKKERHET PÅ TURENE VÅRE!!

Da vi opplevde på vår siste fellestur,så at været og natuen visste seg fra sin lunefulle side,har jeg gjort meg noen tanker, som jeg vil dele med alle dere som er med oss på turer.

Været må vi alltid forholde oss til, naturkreftene er og kan være enorm, derfor er det alltid viktig at vi vurdere, etter egene evner og ferdigheter, og da vite hvor grensene går, på hvor mye man tør og føler seg trygg på og presse grenser.

Og det og tørre og si fra er svært viktig, for på en tur med eks 14-20 stk er det veldig vanskelig å fange opp om noen er redd, el ikke tør si fra, jeg tenker at det å si fra, slik at vi kan finne alternative løsninger som gjør at turn blir en god og fin opplevelse for alle, er for meg svært viktig!! for alle parter.

For  vis vi ikke vet, så kan vi heller ikke gjøre noe, el gjøre de endringer som trenges, derfor er det så viktig at informasjon kommer til oss, og ikke til alle andre i ettertid.

For å bli god på noe så må vi snakke sammen, finne løsninger som er helt opptimal, for alle parter.

Vil også minne på at alle som er med Stormgjengen på turer, er med på eget ansvar, og den som har satt opp turen, har på ingen måte noe form for ansvar for alle som er med.Vi drar alle ut på en tur,sammen.

Men det som er en fint er at det under spesielle forhold,  med tanke på mye vær, vind og ikke minst mørket, at minimum to holder sammen, dette er en stor trygghet for alle parter.

Vi har allerede hatt en dag vi satte opp til kun drillet på egenredning+ kamerat reddning + en tur hvor vi avsluttet med å trene på dette, og dette vil bli gjort med jevne mellomrom, så da er det bare å være med på disse turen vår, for å trene, føle seg mere sikker i elementet, og ut fra det vil man kunne sprenge flere grenser, og igjen tryggere på seg selv, når uværet vind dukker opp uventet, for ikke er det først gangen, og ikke siste gangen det skjer, og slik som sist, så gikk dette svært svært bra, for de som var med var godt drillet i dette.

Og det e poenget mitt, jo tryggere man og har trent jo mere utbytte får man av å være ut i elementene, tross været og som gir en go selvfølelse av å beheske naturen.. igjen go selvtilit!! 🙂  som igjen slår ut i ønske om å presse flere personlige grenser 🙂

Noen tanker til slutt, for din egen sikkerhet:

Fløyte!! ramler du rundt og ligger bak, så er det så enormt lettere å høre en fløyte, en et rop, da med mye vind og sus.

Så anbefaler alle å kjøpe en fløyte, billig forsikring. 🙂

Sikkerhetsline/Slepetau.

Dette er også, noe jeg tenker er en go ting, som er fint å ha med, for det viser gang på gang, at ting skjer ofte fort, og uventet.Og da er det godt å ha muligheten, for evt avlaste vis noen er sliten, el må på land, med litt hjelp.

Så for alle sin egen sikkerhet, så er det viktig å ha det utstyret som trengs, og ikke minst også kunne bruke dette når behovet melder seg.

Det er ikke noe krav om alt dette, men blir til slutt er det jo  spørsmål om egen sikkerhet, som alle og en hver er ansvarlig for, og sitt eget liv og helse.

Jeg tar gjerne mot både ros og ris, og er det noe jeg har glemt her så tar jeg mot det også.

For meg har det alltid vært et motto: veien blir til mens vi går. 🙂

Og vis ingen gir meg, el de andre tilbakemelding så kan vi heller ikke vite hva vi kan gjøre bedre for dere som er med oss på tur, derfor er det så vikig at vi snakker åpent om å få det best mulig for alle  parter.

Målet er jo å ha en fantastiske minnerike turer som gjør at, livet blir en berikelse og en glede og inspirajon, i en elles så stresset hverdag.

Ønsker alle en fantastisk flott sommer og at jeg ser så mange som mulig med oss på tur i sommer og hele året rundt.

mvh Ann-Eva Storm. 🙂

4 tanker på “Sankthans aften 23-6-10. + Div viktig info.

  1. Svært viktig det du skriver, Ann-Eva. Jeg var med på den aktuelle turen og opplevde at det ble mye «solopadling». Noe jeg også har opplevd mange ganger før i dårlig vær. Det ble en svært lærerik tur, for det dårlige været kom svært brått på. Mitt forslag er at vi på ALLE turer helt fra begynnelsen av blir delt inn i par som skal holde sammen i tilfellet det blir behov for det senere på turen. Det er for sent å gjøre noe når vinden uler. Dette kan være noe som lederen organiserer i en fei før vi starter. Da bør selvfølgelig de som er minst erfarne kobles med de mest erfarne. Godt forslag?

    Liker

  2. Hei Tove.

    Fikk rapport ganske så umidelbart,muntlig og skriftlig ang denne turen, slik jeg ser det, så gikk det etter boka, når det først skjedde.

    Men det tilhøre fortiden, og den kan man bare ta lærdom og en erfaring rikere.

    Tenker at det å padle to og to sammen er en veldig veldig go ide!! 😉 vet også at det er en fin teori, men ikke like enkelt når vi kommer 20 stk på havet.
    Tenker at vi må bare prøve, å se hvordan vi på best mulig måte kan ivareta sikkerheten.
    Men mere info fra oss, e nok noe å ta med, ja helt klart.
    Vi er jo til tider ganske mange som er med,klart stor forskjell fra da vi var 4-6 stk i starten.
    Og vi kan bare bli bedre,med slik tilbakemelding som du gir, tusen takk Tove.
    Ha ei riktig fin helg .

    mvh Ann-Eva

    Liker

  3. Hei

    Flott innspill Ann-E. Støtter Tove at vi alltid tar en prat FØR vi legger ut på tur. Tema:

    – Kartlegge om nye padlere med på turen?
    – Hvor planlegger vi at turen skal gå
    – Spesielle vær og føreforhold underveis?
    – Sikkerhet:
    * Inndeling i grupper
    * Ballast om det er litt humpete forhold

    Til slutt: Kjøp Taueline. Den er kanskje litt dyr i innkjøp men den er en MEGET viktig sikkerhets-detalje. Du har lina hele livet

    Liker

  4. Hei, alle sammen! Fine innspill, og en tankevekker for oss alle.

    Vil i den sammenheng oppfordre alle til å lese våre kajakkvettregler som dere finner på egen fane på hjemmesiden her. Vi som organiserer turene får i fremtiden være spesielt flinke på å følge disse enkle, men viktige reglene, slik at alle som er med oss på tur kan føle seg trygg og god.

    Jeg kommer til å printe ut en kopi, laminere denne og legge i kajakken. Så kan jeg ta en titt før hver tur og bli påmint om rutinene.

    Ha ei riktig god helg, alle sammen!

    Mvh Rune

    Liker

Legg igjen en kommentar