Logg

Tur til Gåsvær og After Kayaking på Cafe Flyt – 18. sept 2010

For tredje året på rad ble det satt opp en dagstur med påfølgende sosial del på kvelden. Litt av ideen med dette er å kunne treffes på en litt annen arena enn bare på tur, samt at vi da har muligheten til å mimre litt i gamle turer og opplevelser og som denne gangen; få oppleve et meget spennende og morsomt foredrag om vår felles interesse, havpadling.

Været som var meldt denne dagen slo til med innertier (takk til vår herre og til yr.no;-), sol fra nærmest skyfri himmel og blikk stille hav. Vi ble etterhvert 18 stk som la ut fra Lillehamna litt forbi Kvaløyvågen, deriblant en dobbling hvor bl.a. undertegnede satt i. Det ble eventyrpadling denne dagen, med en god pause på Gåsvær. På Gåsvær møtte vi Nina og Daniel, og i tillegg stakk Bernt og Arnold fra klubben innom en tur på sin vei mot Gammen. Alle disse fire hadde overnattet i ei vik på yttersia av Kvaløya.

På Gåsvær ble det tid for litt grilling og bålkaffe, samt litt sightseeing for deltakerne. Noen tok seg også tid til et lite slag kubb etter maten. Mange småbåter ute denne dagen i det nydelige og varme høstværet, det var et vakkert skue. Vel ferdig med pausen gikk returen rundt Gåsvær og tilbake til utgangspunktet i Lillehamna. Så var det dags for tur hjem for skifte av kostyme til After Kayaking på Cafe Flyt.  Her ble vi etterhvert en flokk på 20-25 stk, som hadde det sosialt sammen og fikk anledning til å bli kjent med andre likesinnede. Vi koste oss med bilder fra dagens tur, samt bilder fra gamle turer fra 2007 og frem til i dag. Kveldens klare høydepunkt sto Magnus Østlie for, gjennom hans fabelaktige fine foredrag om sin tur fra Tromsø til Tønsberg sammen med sin far tidligere i vår/sommer. Fine bilder, morsomme videosnutter og artige kommentarer kom på rams til alles store glede. Tusen takk for et fantastisk fint foredrag, Magnus!

Til alle som deltok på turen til Gåsvær og de som dukket opp på Flyt denne dagen: Tusen takk for en meget trivelig tur, og godt lag 🙂

Noen bilder fra turen finner du her:

Om det er noen som har bilder dem ønsker å dele med oss andre, så er det bare å sende picasa-link til meg på epost, så legger jeg dem ut her.

Mvh Rune A. Jørgensen

Mandagspadling Eidkjosen-Håkøybotn-Håkøya 30. aug 2010

8 stk på tur i dag, været langt bedre enn meldt; blikk stille hav, fin temperatur, mest oppholdsvær og noen få regndråper på tampen av pausen. Padlet ut fra Eidkjosen litt etter planen og landet i ei nydelig bukt litt sør for Lille Grindøy. Sandstrand og svaberg og fin gress slette rundt. Fyrte litt bål som vanlig, bålkaffe servert av Frode som seg hør og bør på tur med Stormgjengen 🙂 Fin stemning i gjengen som vanlig. Returen la vi rundt Håkøya, og landet i Eidkjosen litt før kl ni. Ble bare undertegnede som badet litt, reddet av Jarle på en trygg og fin måte. Greit å øve litt innimellom.. Noen få bilder fra turen finner du på vedlagte link.

Turene fremover blir vel nå for det meste lagt til helgedager, men vi kan også kjøre kveldsturer uten pauser slik at vi når tilbake før det blir altfor mørkt. Men det er jo koselig å padle i månelys også, så lenge været tillater det.

Takk for nok en trivelig tur til alle som var med!

Mandagspadling 16. aug, Rekvik – Bjørnøya

8 mann stilte på denne turen, padlet ut i lette dønninger og etterhvert noe større dønninger. Deilig å kjenne bevegelse i kajakken 🙂 Ble endel støvelhav ved runningen av Sessøya. Vi samlet oss i flåte før vi bestemte oss for å fortsette videre ut. Vi tok landkjenning ved første bebyggelsen på Bjørnøya hvor vi pauset. Vel tilbake etter nydelige forhold på returen, kl 10.30 ca i Rehvika. Takk for turen til alle som deltok 🙂

Bilder fra turen kommer her:

Mandagspadling Blåmannsvika – Røsnes/Skinnstakkvika 9. august 2010

Vi var 9 stk som padlet fra Blåmannsvika ut til Skinnstakkvika like forbi Røsnes, som ligger i innløpet til Kaldfjorden ute i Vegsøysundet. Lena fra Skulsfjord padlet alene hjemmefra og møtte oss ute i Skinnstakkvika, sprekt gjort! I skinnstakkvika ligger det restene etter en hval som rak i land der vinteren 2009. Grufull stygg lukt ennå i dag, men imonerende dimensjoner på restene etter hvalen. Vi forflyttet oss til vika litt lenger nord og pauset i trygg avstand fra lukten av hvalkadaveret. Bålkaffe servert som vanlig, før vi returnerte tilbake mot Blåmannsvika. Vi hadde lagt inn en liten øvelse i kameratredning underveis, hvorpå Jarle kastet seg uti det våte og kalde element som frivillig offer. Tove berget han ved hjelp av kameratredning, mens vi andre bivånet aksjonen fra våre respekive fartøy. Vel tilbake i Blåmannsvika kl 22.30.

Bilder fra turen finner du her, fotograff er Frode Mortensen:

Tusen takk for trivelig tur, alle som deltok!

Mandagspadling Kvaløyvågen – Kifjord 2. august 2010

Tross tåke og regn hele mandagen stilte det hele 9 stk på tur denne ettermiddagen, veldig artig 🙂 Hadde fulgt tett med på værvarsel og barometeret fra søndagen av, og det så lovende ut trass i byge på byge med fregn utover hele mandagen. Vel fremme i Kvaløyvågen, dvs litt forbi, var det også slutt på regnet. Blikk stille sjø og fin temperatur for turpadling. Litt kort briefing for turen i flåte før vi la avgårde utover Kvalsundet. Nydelig tur, med blikk stille hav hele veien. Pausing innerst i Kifjorden, som forøvrig var nydelig i seg selv. Her ble det litt grilling på bål og bålkaffe. Tilbake i Kvaløyvågen 23.10, litt etter planen, men hva gjør vel det når været er bra og det er sommer! Takk for laget til alle som var med denne gang, blir tur neste mandag også til et nytt og spennende sted.

Onsdagstur Ljøsøya rundt, onsdag 28. juli 2010

Kun Frode og Gunnar på en flott tur fra Grøtfjord og rundt Ljøsøya ved Vengsøya. Bilder fra turen finner du på følgende webling i Picasa: http://picasaweb.google.no/fromor69/StormturLjSsYaRundt?feat=email#

Stormgjengtur rundt Vågsøya 9/6-10
Turrapport/egne erfaringer fra turen :

Vi var 12stk.som stilte opp til turen, kjørte til veis ende i Skulsfjorden og la ut derfra i en frisk bris og litt urolig sjø til vi kom lengre utover mot Laukvika der
havet og vind fra vest roet seg betraktelig pga.vi kom i le av Vågsøya/Vengsøya. Vi krysset over til nordspissen av Vågsøya når vi kom til Laukvika og
fant en nydelig bukt med kritthvit sandstrand der vi tok bål-pausen og en lengre rast, da hadde vi padlet i 1,5 t.
Tilbaketuren grupperte vi i to, 4 padlet samme rute tilbake og vi resten tok turen rundt Vågsøya og hjemover.  Denne gruppen fikk en litt mer slitsom tur hjemover da
vi ble tatt av en kraftig haglbyge med dertil mer vind og til dels høy sjø og da lå vi midtfjords rett sør for Vågsøya. Litt smådramatikk fikk vi også da vi fikk ett par velt
og med de forholdene med høy sjø og mye bølger som slo så ble vi virkelig satt på prøve med kameratredning og det som hører med der.  Bare så det er sagt,
jeg mener selv vi utførte redning «etter boka» og  dette gikk kjempefint men intens var det når det sto på. Vi måtte også ut med slepeline da vi kom faretruende nært land
og der slo bølgene ganske kraftig så uten line hadde det kanskje ikke gått riktig så bra. Vi kom uansett alle mann alle tilbake til utgangspunktet og alle syntes, tross uhell
og tøffe forhold, at dette hadde vært en flott tur allikevel med flotte erfaringer å ta med seg, erfaren eller ikke erfaren padler.Vi hadde en liten mini-debrifing av opplevelsen
vi var gjennom når vi kom i land og ønsker å dele litt med leserne også ut fra egen erfaring med å kommentere litt rundt dette vi var gjennom med røffe forhold,
kameratredning og opplevelsen rundt uhellene :
Følelsen i ettertid er at dette gikk utrolig bra når først uhellene kom, man handler litt på instinktet og selv var jeg i aksjon på den siste berginga og det er en god følelse av
å ha utført kameratredning i såpass grov sjø som det var med ett resultet som gjorde at den som gikk i vannet lå der i max.2 minutter.
I etterpå-klok-skapen ser jeg følgende «feil» vi gjorde: vi padlet alt for nært land, vi har ingenting der (nært land) å gjøre når sjøen er grov å det er mye berg-og kampesteiner til fjær,
den siste redningen var vi faretruende nær ved å  bli slått inn på land. Heldigvis hadde vi en slepeline som ble hektet i oss mens vi utførte redning så vi ble dratt utover
mens dette pågigg og selv da gikk det veldig greit (vi la nesten ikke  merke til at noen dro på oss da all fokus var på berginga). Tauline ja, der ser vi rett og slett at de fleste
av oss synder……dette er en personlig utrusning som faktisk alle burde ha tilgjengelig på tur og dette ligg over dekk og ikke under dekk. Den ene taulina vi hadde her berga
sansynlig oss fra å bli slått mot land. Ellers vil jeg kommentere hvordan jeg følte vi opptråtte på når det først kom litt ruskevær, det som skjedde var at gruppa ble sprett og ikke
holdt samlet. Vanskelig å rope til hverandre i mye vind og bølger og fløyte hjelper på men ikke lett å høre den heller. Alfa og omega er at vi holde samlet gruppe når forholdene
blir tøffe og blir man enig om grupperinger så er det jævlig viktig at det blir blanding mellom erfarne padlere og de som er mindre erfaren. Å holde hodet «kaldt» når det først går galt
ser jeg også er svært viktig for at resultatet avkameratredninga skal bli bra, viktig å roe kraftg ned etterpå når alt er på plass noe vi gjorde med at tauinga fortsatte med en mann i
flåte med den som veltet og hadde ligget i vannet, selvfølgelig tungt for den som sleper men dog…..   Ellers er det vel unødvendig å nevne at tørrdrakt er en dyd av nødvendighet ved
større kryssninger etc.
Legger forøvrig med bilder fra turen der alt var bare fryd & gammen (før hjemturen) !!

Frode M.

Måneskinnstur Ersfjord 2. desember 2009

Turrapport fra turansvarlig, Frode Mortensen:
Vi ble hele 10 stk.på denne turen der vi fikk full klaff med “fullmånen”!! Klarvær med fullmåne, glassklart hav og 1-2 plussgrader – en magisk opplevelse ble det i månelyset. Nå så vi ikke noe til nordlyset men så lenge bladet Tromsø dukket opp i fjæra og laget en reportasje om Stormgjengen så ble kvelden fullkommen (reportasjen sees i Trømsø torsdag 3/12)
TAKK for turen alle sammen

Noen bilder fra Kjetil Pettersen også:

Hilsen Frode

Skarsfjord 11. og 12. sept. 2009

Etter et par dager med skikkelig ruskevær, begynte det å lysne utover fredag ettermiddag. Vi kjørte ut til Skogøya i Skarsfjord, hvor vi var 7 padlere som satte utover fjorden i lett skjømning. 4 garvede karer fra klubben, samt 3 optimister fra Stormgjengen 🙂 Veldig fin tur utover, fire av oss brukte vel 1 time utover. Litt sjø når vi rundet Bjørnneset, og det mørknet etterhvert ganske fort, så lanternelys var godt å ha. Fin landing i støa på Klokkarholmen, hvor tre av ringrevene allerede var vel i land, etter en treningsøkt i raskt tempo utover.

Leir ble etablert, og jeg fikk endelig gleden av å beskue min nyervervede lavvu med bunnduk og rundbrenner (vedovn) 🙂 Life is good! Vi fikk etterhvert etablert en fin bålplass i le for vinden fra sør-vest, hvor det ble både vindstille og faktisk veldig varmt i bålspeilet fra berget. Mat ble tilberedt i flere valører, men det var vel lettsalta auer og mandelpoteten som fikk den aller største oppmerksomheten… Her var det gutta fra klubben som kokkelerte, og Bernt Bye (leder THPK) fikk gleden av å suge auarshau for første gang i sitt liv 😛 For min egen del ble det kun pepperbiff med peppersaus fra Fjordland + en waldorfsalat. Vel; det smakte fortreffelig det også!

Kvelden forløp med masse skjitprat og litt politisk diskusjon, der vi vel alle var enige om at det ikke akkurat er enkelt å orientere seg før valget på mandag. Nydelig vær hele kvelden, med flott halvmåne og svakt nordlys spillende over himmelen mot vest/nordvest. Helt frem til Ida akkurat hadde proklamert at det nå var på tide å krype i posen; da kom de første regndråpene… Velberget inne i lavvuen fyrte bålmester Daniel opp i rundbrenneren, i kjent stil. Så fikk vi en time med bålkos og litt musikk fra medbrakt iPod. Natten forløp med mye vær ute, til tider kraftig regnvær og mye vind, men lørdag morgen våknet vi (i allefall de fleste av oss) til et nytt scenario; nydelig sol, og lett bris fra sør/sørvest, dvs nesten vindstille på Klokkarholmen. Nydelig formiddag, hvor det ble frokost i form av egg og bacon og karbonader for flere av oss. Historier og latter satt løst på formiddagen med gutta fra klubben i spissen, spesielt longsmannen, Børge, var et unikum 😀 .

Det ble fundert på hvor mange som ville komme padlene utover fjorden lørdag, og vi ble vel alle positivt overrasket at hele 13 stk var på tur utover! Et fantastisk flott skue å se alle ankomme og lande i støa etter tur, med frøken Storm i spissen (Ann-Eva Storm). Mange nye fjes for meg, veldig trivelig – velkommen i Stormgjengen!

Etter pause og mat på Klokkarholmen, ble kursen satt mot Skagøya og Rebbenesøy, unntatt Hilde og en liten gruppe med henne, som valgte å gjøre vendereis og kosepadlet seg innover mot Skogøya i Skarsfjord. Vi andre ankom øyriket rundt Skagøya, som ikke alle hadde besøkt før. Et fantastisk vakkert område, med sandstrender og sandbunn overalt. Her er det utrolig mange landingsplasser, det er bare å velge og vrake. Vi valgte  ei stor og flott strand hvor vi pauset i en knapp halvtime, før kursen ble satt tilbake mot bilene igjen. 3 av gutta fra klubben padlet visstnok videre mot Hurrastranda, før de skulle returnere til gammen hvor fårikål sto på menyen. Utrulig hvor mye man får med seg i en kajakk…

Vel inne, ble det pakking og retur til byen og After-Kayaking på Cafe Flyt. 13 stk stilte der, noen som ikke hadde vært ute på lørdagen også. Hyggelig! Vi koste oss med rabattert øl og vin, samt padlefilmene «This is the sea 4» og nr 1. Høydepunktet ble nok likevel bilder og videofremvisning som Daniel hadde snekret sammen om Stormgjengen. Utrolig mange flotte bilder og god mimring 🙂 Kvelden ble lang for noen av oss, så søndagen går med til innekos og sløving for mitt vedkommende.

Til alle som var med på tur, og med på After-Kayaking; Tusen takk for laget og trivelig tid sammen med dere alle! Gleder meg allerede til neste tur ut, det er slike stunder som dette som gjør livet en ekstra verdi.

Turer som er under oppseiling nå i høst er fårikåltur til gammen med klubben (THPK) i oktober, men ikke minst har Hilde Jenssen nye planer for spekkhoggersafari i Tysfjord i november der hun har sin flotte hytte. Jeg har allerede booket sengplass i hytta (du husker det, Hilde?).

Bilder fra turen: http://picasaweb.google.no/rune081067/StormgjengenSkarsfjord11Og12Sept2009#

Er det flere som har bilder å dele fra våre turer, så send disse til meg så legger jeg ut linker til bildene slik som over. (rune081067@hotmail.com).

Håkøybotn mandag 31. august -09

12 entusiastiske padlere på tur på en overskyet og litt regntung dag. Havet var flatt som tran hele kvelden, så det var flotte forhold for kosepadling denne dagen. Vi fulgte landet rundt fra Eidkjosen og helt inn i Håkøybotn og litt utover bukta, der vi fant en fin landingsplass. Bålet var tent før de siste båtene landet i fjæra 🙂 Ble en liten regnbyge, men vi berget oss under en liten gapahuk vi satte opp. Fungerte fint som ly mot været.

På returen tilbake begynte det å mørkne, så det ble lanterneføring tilbake, for dem som hadde dette med seg. Vi fikk erfare hvor dårlig en kajakk vises i skjømningen uten lysføring, så det er veldig lurt å ha hodelykt + markeringslys på ryggen nå om høsten. Et lite tips er lys beregnet for syklister, fant et rødt markeringslys på Biltema til kr 20,-. Ikke fullstendig vanntett, men som regel padler man jo oppå havet 😉 Ellers selges det også vanntette strobelys og lanternelys for kajakk hos de fleste kajakkleverandører i byen.

Bilder fra turen finner du på linken under. Takk for nok en trivelig kveldstur!

Ersfjorden onsdag 26. august 2009

DSC00004 DSC00005

Ny oppmøte/deltagerrekord Stormgjengen`s ukentlige onsdagspadling!!  Fantastiske 20 båter og like mange kvinner og menn tilsammen møtte opp i Ersfjorden sist onsdag i ett aldeles nydelig vær for tur ut Ersfjorden. Rolige vindforhold fra øst som etterhvert øket i styrke med god medvind rett i ryggen utover. Vi padlet ut til Sandholmen og landet på stranda der til meget hyggelig sosial «båling» med alskens retter på grillen og utallige kaffekjeler på kok. litt over kl.20 var det ett par stykker som startet opp med «snikpakking» og da vet jo alle som padler at dette er svært smittsomt så samtlige var på vannet før halv9 og da var vinden økt betydelig på så vi fikk enn rimelig heftig motvind hjemover. Gjengen delte seg opp i mindre grupper så de mer erfarne var nok i spissen mens de mindre erfarne kom etterhvert med godt plasserte erfarne rundt seg for sikkerhetens skyld 🙂  Blir antallet deltagere like mange utover høsten så lover jeg mange flotte turer i ett usedvanlig hyggelig lag og miljø 🙂
DSC00009 DSC00010
Frode Mortensen
Stormgjengen

Skogsfjordvantnet mandag 27. juli 2009

Vi ble bare 3 stk på denne turen, en virkelig varm og flott sommerdag. Vi bestemte oss for å padle i shorts, lite bølger og vi vurderte risikoen som minimal til å kantre. Virkelig deilig og fritt å padle slik 🙂 Forøvrig første gang undertegnede padlet ferskvann, unntatt litt kanopadling i Luleå en gang på begynnelsen av åttitallet da… Litt fakta om Skosfjordvatnet, hentet fra Wikipeida:

Skogsfjordvatnet (samisk: Gusmmorjávri) er en innsjø som ligger på Ringvassøy i Karlsøy kommune i Troms. Skogsfjordvatnet er 10 km langt og har et areal på drøyt 13 km², og er dermed Norges største innsjø på øy. Innsjøen ligger mellom 15 og 20 meter over havet, omgitt av myrer, skog og åser. Skogsfjordvatnet er ca. 100 m dypt på det dypeste, men hovedbassenget ligger på mellom 60 m og 65 m. Innsjøen er knyttet til havet med Skogsfjordelva, en elv uten store fossefall, som renner nordover fra et høyfjellsterreng og inn i Skogsfjordvatnet. Fra nordenden av innsjøen renner elva ca. 1 km til utløpet innerst i Skogsfjorden. Skogsfjordvassdraget er vernet i Verneplan.

Dette viste seg til å bli litt av en innertier av en tur! Fantastisk å padle, samtidig som man kjenner lukt fra lyngen i fjellet. Vi padlet innerst i sørenden av vannet, der det ikke er bilvei, og fant flere nydelige strender. Vi campet et stykke fra innløpet til vatnet, og nøt medbrakt mat ved bålet. Padlet returen langs motsatt side av vatnet, før vi krysset over tilbake til utgangspunktet. Vi padlet ca 12 km med snittfart på 6,1 km/t. Vi hastet med å pakke utstyret, for det var utrolig mye mygg og knott når vi kom på land om kvelden…

Bilder fra turen finner du på linken under. Denne turen bare MÅ bli en klassiker, det blir garantert en ny tur hit inn i l.a. september i nydelige høstfarger. Velkommen med på tur du også!

Bilder:  http://picasaweb.google.no/rune081067/DropBox#

Håja / Sessøy mandag 20. juli 2009

4 mann stilte på denne litt utfordrende turen, kun en av oss hadde tatt denne turen tidligere. Overskyet vær, litt vind fra nordvest, tunge regnskyer ute i havet og litt storsjø / dønninger. Vi la ut fra Rekvika forbi Tromvika på en flott sandstrand ved snuplassen ved veiens ende. Litt bølger som slo mot stranden gjorde det litt utfordrende å legge ut, og tilsvarende når vi kom tilbake sendt på kvelden.  Ruta vi fulgte gikk på sørsiden av Sessøya, med et lite besøk i havnebassenget til tettstedet på Sessøyas østre side før vi la rundt. Fulgte Sessøya nordover helt til nordre ende, før vi krysset over mot Håja. En fin overfart med litt dønninger fra vest/nordvest og vind fra nord/nordøst, så det ble litt skvalpesjø. Litt diskusjon rundt størrelsen på sjøene, men vi kan kanskje si 1,5 meter som et lite kompromiss 😉 .  Vel i land på Håja ble det selvsagt bålfyring i fjæra, matlaging og kaffekos. Dette hører alltid med på tur med Stormgjengen. God og mett returnerte vi etterhvert i samme ruta som vi kom. Vi vurderte å padle rundt Sessøyas nordre del og følge østsiden ned til Rekvika, men vi konkluderte med at det ble mest rolige forhold i samme trase som vi fulgte utover. Vi padlet totalt 21 km på denne turen, snittfart 6 km/t, altså ca 3,5 timers padling.

Vel tilbake i Rekvika viste det seg at den ene bilen hadde flatt batteri, lot seg ikke starte ved sleping og måtte forlates med 2 kajakker på taket! Ble en sen ankomst i egen seng, kvart over to natt til tirsdag, men man kan vel sove til høsten når tussmørket senker seg over byen 😉 Takk for kjempetrivelig tur, og mye latter som alltid!

Bilder fra turen finner du her på linken under. (Egne bilder ble ved en feil slettet fra pc’n… Ergelig).  http://picasaweb.google.no/bts.troms/PadleturTilHaja?feat=directlink#

Sommarøy / Hillesøy mandag 13. juli 2009

Det har vært lite aktivitet på hjemmesiden vår, men det er ikke ensbetydende med at vi ikke har vært på tur! Det har vært litt hektisk denne våren og for-sommeren for mange av oss, derfor lite referat og bilder.

Vår første tur med Stormgjengen var ut til Grøtfjord helgen etter påske. Vi var 10-12 stk på tur denne helgen. Vi hadde leid grillhytte og badstue i Grøtfjorden, og hadde en flott tur innover fjorden på lørdagen. Nydelig vær og mektig natur. Men været på denne tiden av året kan være lumsk, så natt til søndag ble det opp i storm i kastene, som medførte at de fleste måtte evakuere fra lavvuer og inn i grillhytta. Undertegnedes midtstang fikk hard medfart, og endte sitt turliv der og da… Litt dramatisk avslutning på denne turen, men vi minnes vel aller best badestamp, badstue og grilling i grillhytta kvelden før.

Senjaturen kommer vel Ann-Eva tilbake til etterhvert, ellers har det vært noen turer mandag/onsdag med ikke alt for mange deltaker. Veldig hyggelig om vi får noen nye fjes med i gjengen 😉

På mandag 13. juli var vi 4 stk som dro ut. Det er jo fellesferie, så man kunne vel ikke forvente stor deltakelse denne dagen. Ann-Eva, Jarle, Frode og Rune drot ut fra Hillesøy ved hotellet i nydelig solskinn og varmt vær, rundt 20 grader i skyggen. Vi ble enige om å padle litt rundt holmene ned mot Brensholmen, og deretter tilbake og ut til vår «hemmelige» strand på yttersida av Hillesøy. Som dere vil se av bildene, er det bare vakkert der ute.

Etter nydelig grillmat, bålkaffe og bålkos (ja; bål fyrer vi alltid på tur:-), så padlet vi videre ut rundt Hillesøy i et ekstremt fint lys. Havet lå flatt som det sjeldent gjør, og det var vel ingen av oss som hadde lyst til å returnere til bilene.. Vi returnerte seint, var vel tilbake ved bilene rundt halv tolv, så det ble litt sent i seng denne natta. Men, du verden; det var virkelig verdt det!

Neste tur vi planlegger blir mandag 20. juli, da blir det tur til Håja, med utgangspunkt fra Rekvik utenfor Tromvika. Værforbehold. Alternativt drar vi til Skogsfjordvann på Ringvassøy og padler der i stedenfor. Tur blir det uansett!

Fantastiske bilder fra turen til Sommarøy / Hillesøy finner du her:

Padlehilsen fra Rune

Stormtur Sommarøy, Tussøy, Edøy og Hekkingen 5. – 7. sept 2008

En fabelaktig fin tur med variert vær og meget godt humør! Takk til alle som bidro til denne fine turen:-)

Turreferat kommer fra Magnus finner du her: stormtur-sommerc3b8y-5-til-7-sept-2008

Bilder fra turen finner du på linkene under:

Kvalsund 1. sept 2008

5 stk på tur i et ikke altfor vakkert vær denne dagen, men det viser seg stadig at bare man tar laus, så blir turen svært ofte langt bedre enn man på forhånd kunne forestille seg! Skulle egentlig padle til Ryøya, men pga strømforholdene bestemte vi å padle Kvalsundet istedenfor. Vi startet ut fra ei lita strand like innenfor Simavika og fulgte sundet utover, inn til Indre Kårvik. Padlet samme ruta tilbake igjen, men stoppet for litt mat og bålkos like ved Kårvika. Meget steinete fjære, ikke spesielt egnet å lande i egentlig, men, men. Veldig fin stemning rundt bålet, mange veldig klare for følgende helgs store begivenhet, helgetur til Tussøy! Latteren satt veldig løst denne kvelden. Startet returen kl 21, og da var det begynt p bli nokså mørkt. Undertegnede klarte selvsagt å glemme hodelykt og lanterne, men det hadde ikke Oddgeir, så vi padlet i kor inn tilbake til Simavika i blikkstilla og noen nydelige små-bølger som faktisk var ganske fine å surfe litt på:-) Tusen takk for en trivelig tur, gleder meg til helga!

Håkøy / Lille Grindøy 25. august 2008

Turen ble innledet med litt teknikktrening og rulletrening på noen fantaster, før vi alle la ut i et nyyyydelig vær:-) Turen gikk først inn mot vraket av Tirpitz, der vi observerte en masse vrakdeler i blikkstilla. Man gjør seg noen tanker i en slik stund. Så gikk turen videre til Lille Grindøy, nok en liten naturperle i umiddelbar nærhet av vår vakre by! Her ble det som vanlig fyrt bål, kaffekoking og grilling for de mest hungrige. Undertegnede og Jan Oddvar returnerte litt før de andre, så hva som skjedde deretter vet bare de som var der…

Her er noen enkle bilder fra turen:

Skarsfjord 23. august 2008

Vi var 11 padlere på tur denne dagen, tross for pågående OL-finale i håndball for kvinner i Beijing, der Norge moste Russland og tok OL-gull. Vi gratulerer!

Vi kjørte ut til Skarsfjord på Ringvassøy, der vi la ut fra grustaket innerst i fjorden. Vi var heldige med været, vi så flere regnbyger passere ute i havet og senere lengre inn i fjorden. Ikke en dråpe på oss:-). Vi tok en liten stopp på sandstranda ytterst i Skarsfjorden, ei nydelig strand like innenfor Bjørnnes, før vi padlet videre utover mot Gammen. Noe bølger på yttersida, men ellers fine forhold.

Vel fremme ved Gammen var det vurdering av landingsforhold, stor fjære og bølger som brøt gjorde sitt til at det kun ble Trond som landa noe ufrivillig i fjæra. Gikk heldigvis bra, men vi lærte vel alle at man må opptre meget forsiktig i forhold til landing når sjøen bryter såpass som den gjorde denne dagen. Fikk lånt line fra Gunnar mtp å eventuelt trekke Trond ut om det skulle bli nødvendig, men dette ble heldigvis ikke nødvendig. Like etter fikk vi oppleve en ufrivillig velt, og kameratredning ble iverksatt av Jøran og undertegnede. Anita var det stakkars offeret, og det som var litt skummelt var at det var svært kort vei til et skjær, ca 20 meter. Mens Jøran foretok selve redningen, forsøkte jeg å trekke båtene vekk fra Skjæret. Men lina ble bare krøll så den ble bare 2 meter. Ingn karabinkroker heller, så lina ble bare surret 3 ganger i håp om at dette ville holde. Fikk slept båtene noe unna skjæret før den løsnet… Anita kom seg heldigvis ombord igjen, og alt gikk bra denne gangen også, og vi lærte mye av disse episodene. Kasteline / slepeline er svært viktig utstyr å ha. Og dette må være med karabinkroker og lett å kaste, slik at linen ikke roter seg til.

Vi padlet deretter tilbake til den fine stranda ved Bjørnnes, der vi koste oss med bål, pølsegrilling, kaffe og annet snadder før vi returnerte tilbake til bilene. Da var det bare å komme seg hjem og dusje og skifte og så møte opp på Cafe Flyt for After-Kayaking. Det kom ca 20 padlere hit, og vi fikk benytte loftet til å vise bilder fra dagens tur, samt se på heftig kajakkpadling fra filmene «This is the Sea». Meget fin stemning rundt langbordet, og det merket undertegnede på søndag med flere tømmermenn på besøk…

Nok en gang; takk for en fabelaktig fin tur, samt veldig hyggelig kveld og natt på Flyt!

Noen bilder fra turen finner du her:

Grøtfjord / Tromvika mandag 18. august

Seks glade padlere på tur denne fantastisk fine dagen! Vi kjørte ut til Grøtfjord, og la ut fra ei nydelig strand der. Værmeldingen har vi etterhvert lært å ha liten tillit til (dessverre), det var faktisk meldt økning til nordøst kuling utover kvelden, men nok en gang tok metereologene feil heldigvis… Var riktignok noe vind fra øst-nordøst på ettermiddagen, med noen fine bølger å kose seg på utover, men vinden spaknet av etterhvert og returen gikk på speilblankt hav:-)

Med de fine forholdene vi hadde, ble vi underveis enige om å padle ut på yttersiden av Tromvika, og fikk oppleve den fantastisk fine naturen som er der ute på yttersida. Vi returnerte tilbake til ei nydelig strand i Tromvika før vi gikk i land og fyrte bål, som seg hør og bør. Vi bommet litt med solen, som lurte seg bak fjellene for oss, men temperaturen var likevel veldig bra så vi hadde en veldig trivelig stund rundt bålet før vi returnerte tilbake til Grøtfjord i et fantastisk flott lys med solen som gikk ned i havet langt der ute i horisonten…

Nok en gang; tusen takk for kjempetrivelig tur med Stormgjengen!

Noen bilder fra turen finner dere på denne linken: http://picasaweb.google.no/rune081067/GrTfjordOgTromvika18August08

Hilde Jensens fantastiske bilder kan du se her:

Nordfjorden / Kattfjord 30. juli 2008

Vi var 11 stk på tur denne kvelden, flere nye fjes i gjengen – meget hyggelig! Vi la ut fra grustaket i Nordfjorden, som er en del av Kattfjord, litt før kl 18. Frode Mortensen kom halsende etter en knapp time etter. Fikk en liten regnskyll på starten av turen, men hva gjør vel det når man likevel sitter i kajakk:-) Etter 35 minutter og knappe 5 km landet vi på Lauklines, hvor vi tok en kafferast. Vi betraktet 3 stk eskimo kajakker som lå på kaia der, artig å se! Padlet videre ut til Vasstrand, og gjorde vendereis der. Tilbake i Nordfjordbotn ved grustaket kl 21.35. Det ble dessverre ikke tid til bålfyring denne gang, været var vel heller ikke helt optimalt for det heller, men vi lover å ta dette igjen på neste tur såfremt værgudene er med oss! Takk for trivelig tur!

Bilder fra turen finner du på denne linken: http://picasaweb.google.no/rune081067/Kattfjord30Juli2008

ASKR 2008 – Skipnes, Bø i Vesteråelen

Så var årets store padletreff i Vesterålen unnagjort. Været var noe varierende, fra strålende sol søndagen til tåke og regn flere av dagene. Men det var mye oppholdsvær også, så det ble ikke så aller verst likevel! Vi var ca 8-10 personer fra Stormgjengen som deltok i år, og jeg har et inntrykk av at de fleste trivdes godt. Ble litt fuktige klær etterhvert, men-men, den sosiale biten var i allefall veldig bra! Oddvar og Hilde deltok på Lang ramble, mens vi øvrige var på kort ramble. Onsdagen møttes vi alle på Skipnes, som er basen for arrangementet. Her finnes det både rorbuer, pub og en liten butikk / kafe hvor man får handlet litt nødvendig mat og drikke. Onsdag var det også felles middag for de som ønsket det, ble meget hyggelig etterhvert og veldig sent for mange av oss… Torsdagen hørte jeg rykter om var veldig bra den også, med stor stemning på puben! Vi «seriøse» padlere ladet opp til maraton fredagen, så vi gikk glipp av den kvelden. Maraton startet kl 09.00 for ramble / tur klassen + race klasse for damer. Kl 10.00 gikk starten for race herrer. Stort sett alle kom i mål etterhvert, mer eller mindre utpeiste, men vi var vel alle rimelig fornøyde med vel gjennomført løp på banketten fredag kveld! Ikke like stor stemning utover kvelden og natta denne gang, mange slitne kropper og noen skulle reise tidlig lørdag morgen.

Til alle som var med fra Stormgjengen; tusen takk for trivelige dager! Dere finner bilder fra turen ved å følge denne linken: http://picasaweb.google.no/rune081067/ASKR2008

Hilsen Rune A. Jørgensen

St. Hans aften 2008 – Sommarøy – Hillesøy

Straks klar for padling! Magnus koser seg ved bålet!

Vi var 7 stk på tur i går; Daniel, Nina, Tove, Bjørn-Håkon, Jarle, Magnus og Rune. Vi bestemte oss for å ta turen rundt Hillesøy, med stopp på ei nydelig strand på østsiden av Hillesøy. Der ble det, som seg hør og bør St. Hans aften, grilling og bål-kos. Meget fin stemning i en glad Stormgjeng:-)

Nina, Rune, Bjørn-Håkon og Tove

Nina, Rune, Bjørn-Håkon og Tove. Bjørn-Håkons nye padlesko…

Etter en hyggelig stund på stranda la vi i vei videre rundt Hillesøy, der havet lå speilblankt of fint. Noe havsjø, som selvsagt er ganske vanlig i åpen sjø. Vi fikk gleden av å se flere havørn, på det meste 3 stk i lufta!

Stokkvika, Hillesøy. Fyrmester Daniel i sving, Nina bak.

Området Sommarøy er et eldorado for havpadlere! Kritthvite strender over alt, masse holmer og småøyer i området. Det var bål-lukt stort sett over hele området, naturligvis. Sola fikk vi riktignok bare gleden av å oppleve den første knappe timen på tur, men været var upåklagelig vakkert likevel!

Tusen takk for nok en fabelaktig tur!

Hilsen Rune

Mandagspadling 2. juni -08.

Tur til Skarsfjorden, Ringvassøy. Overskyet vær, ca 12-13 gr C, vind fra vest-sørvest.

4 stk ble med på en veldig trivelig tur. Vi fant ei nydelig sandstrand ytterst ute i Skarsfjorden, som vi bare må besøke igjen! Skarsfjord er forøvrig et fint utgangspunkt for padling til Rebbenesøy og Sandøya, samt relativt kort vei til Gammen innover Kvalsundet.

Ann-Eva’s kjære kajakk i Skarsfjorden 2. juni -08

Bålkos er alltid hyggelig!